Avant Art Festival: program Wrocław i Warszawa. Big Brave, brazylijski grindcore i postpunk, avant-pop z Afryki i elektronika z Iranu. Start sprzedaży karnetów Redakcja, 12 sierpnia, 202412 sierpnia, 2024 Avant Art Festival – międzynarodowy festiwal muzyczny odbywa się nieprzerwanie od 2008 roku i po raz siedemnasty zagości we Wrocławiu, a po raz ósmy w Warszawie. Jego program zawsze był przeglądem najważniejszych projektów sztuki dźwiękowej i wizualnej oraz muzyki współczesnej z całego świata. Program Avant Art Festival wzmacnia dialog i współpracę pomiędzy różnymi kulturami i scenami. Kluczowe dla festiwalu są subkultury, środowiska niszowe i eksperymentalne. Avant Art to poszukiwanie emocji, przekraczanie gatunków i swoboda stylistyczna. “Tegoroczny festiwal będzie jeszcze bardziej otwarty na nowość i odwagę niż jego poprzednie edycje. Z jednej strony sięgamy w kierunku korzeni: punkowego etosu i DIY, a z drugiej w kierunku neofolku czy eksperymentalnej elektroniki. Nasz festiwal to miejsce spotkań muzyków i artystów poszukujących nowych środków wyrazu oraz publiczności otwartej na odkrycia. Według nas to właśnie decyduje o znaczeniu artystycznej autonomii w świecie tak bardzo wypełnionym przez siły zła.” o tegorocznej edycji Avant Artmówi dyrektor artystyczny festiwalu Kostas Georgakopulos. W tegorocznej liście artystów nie zabraknie eksperymentów, elektroniki, noise’u i neofolku, usłyszymy artystów z Chile, Meksyku, Gwatemali, Brazylii, Norwegii, Niemiec, Japonii, GB, Francji, Ugandy, Kongo, Ghany, Włoch USA oraz oczywiście z Polski. Wśród ogłoszonych projektów edycji usłyszymy: Big Brave – legenda awangardowego metalu, którą kuratorzy festiwalu starali się sprowadzić do Polski od wielu lat i pochodzące z Brazylii zespoły DEAFKIDS oraz TEST. Pojawią się ważni przedstawiciele avant-pop z Afryki, z legendarnych wydawnictw Hakuna Kulala i Nyege Nyege Tapes: Pô (FR/Ghana), pochodzący z Kongo Rey Sapienz,Authentically Plastic (UG) oraz wschodząca gwiazda alternatywy, rozchwytywana przez czołowe europejskie festiwale Aunty Rayzor z Ugandy. Na AFF będzie także niezwykły post hip hopowy duet z USA H31R. Zupełnie wyjątkowy będzie też wieczór z artystami z Iranu. To wydarzenie specjalne AAF pod tytułem Iranian Electronic Underground. Girih: Iranian Sound Artists Volume I, którego kuratorem jest irański muzyk elektroniczny Sote. W programie wieczoru usłyszymy live sety przedstawicieli irańskiej sceny elektronicznej – Rojin Sharafi, Soheil Shayesteh oraz Pouya Ehsaei oraz pokaz filmu Raving In Iran w reżyserii Susanne Regina Meures z 2019 roku. Na festiwalu pojawi się także mistrz japońskiej awangardy, noise’u i drone’u – Keiji Haino. W programie jest także silna reprezentacja polskiej muzyki. Hizbut Jámm, czyli gwiazdorski skład i zespół jednej z najważniejszych postaci polskiej muzyki, gitarzysty Raphaela Rogińskiego. Ugory i Ciśnienie – czyli muzyka eksperymentalna i awangarda post jazzowa na najwyższym europejskim poziomie. Wystąpi także dobre znany publiczności Piotr Kurek oraz laureaci i laureatki tegorocznego konkursu w ramach Open call for sonic acts. Na AAF pojawią się też Ale Hop (artystka i eksperymentalistka z Peru) i polsko francuski Lumpeks – oba projekty czerpiące z rdzennych i etnicznych motywów muzycznych. O wyborze artystów w tym roku mówi Kostas Georgakopulos: “Artyści obecni na tegorocznej edycji Avant Art kreują nowe formy sztuki zaangażowanej wobec współczesnych wyzwań.” Avant Art Festival jest znany z nawiązywania partnerstw zarówno z innymi festiwalami, jaki i inicjatywami oddolnymi. W ramach tegorocznej edycji AAF zapraszamy na Dance Modern – projekt wspólny festiwali Warszawska Jesień i Avant Art Festival oraz intermedialną wystawę zbiorową CAMELOT, którą zaprezentujemy w ramach FRINGE Warszawa 2024 w Prześwicie Kolektywnej Instytucji Kultury. Avant Art Festival to nie tylko koncerty. Doskonale znany avantowej publiczności przegląd “Avant Art Film”kontynuuje misję prezentowania kuratorskiej selekcji filmów dokumentalnych o muzyce, realizowaną z wieloletnimi partnerami festiwalu – Kinem Nowe Horyzonty oraz Kinem Iluzjon. Do sprzedaży trafiły już karnety, w cenie 250zł (Wrocław) i 290zł (Warszawa). Są możliwe do kupienia pod tymi linkami: https://goout.net/pl/bilety/avant-art-festival-wroclaw-2024/tjxy/ i https://goout.net/pl/bilety/avant-art-warszawa-2024/ujxy/ . Pod koniec sierpnia kolejne ogłoszenia dotyczące programu oraz bilety na poszczególne dni i wydarzenia. Wkrótce również zapowiedź projektu przeglądu filmów dokumentalnych o muzyce “Avant Art Film”, który odbędzie się w kinach Nowe Horyzonty oraz Iluzjon. Miejsca w których odbywa się Avant Art Festival to wieloletni partnerzy festiwalu: AAF Wrocław: Impart Centrum, Firlej, Transformator, Kino Nowe Horyzonty AAF Warszawa: Pardon To Tu, SPATiF, Teatr Komuna Warszawa, Hydrozagadka i Chmury oraz Kino Iluzjon. Po raz pierwszy AAF gościć będzie w Prześwicie Kolektywnej Instytucji Kultury. Avant Art Festival 2024 ///////// WROCŁAW ///////// 17 – 21.09.2024 Współfinansowano ze środków Miasta WrocławiaOrganizator: Fundacja Avant Art Partnerzy: Kino Nowe Horyzonty, Impart Centrum, Firlej, Transformator Avant Art Festival 2024 ///////// WARSZAWA ///////// 25 – 29.09.2024 Współfinansowano ze środków M St. WarszawyOrganizator: Fundacja Avant Art Partnerzy: Pardon, To Tu, SPATiF, Komuna Warszawa, Prześwit Kolektywna Instytucja Kultury, Kino Iluzjon Wystąpią: Ale Hop (PE), Aunty Rayzor (UGA), Authentically Plastic (UG), BIG|BRAVE (CA), Ciśnienie (PL), DEAFKIDS (BR),Elvin Brandhi (GB) & Sara Persico (IT), FOQL (PL), H31R (US), Keiji Haino (JP), Hizbut Jámm (PL), Piotr Kurek (PL), LOUFR (PL), Lumpeks (PL), Mabe Fratti (GT/MX), MOE (NOR) + Ikuro Takahashi (JP), Pauline Marx (FR), PLF (AT/UK), PÖ (FR/GHANA), Pouya Ehsaei (IR), Rey Sapienz (CD), Rojin Sharafi (IR), Rafał Ryterski (PL), Soheil Shayesteh (IR), Sote (IR), Tati au Miel (CA), TEST (BR), Ugory (PL) Opisy poszczególnych projektów: Ale Hop (PE) Alejandra Cárdenas to artystka i eksperymentalistka z Limy w Peru, obecnie rezydująca w Berlinie. Tworzy muzykę elektroakustyczną, łączącą elementy noise, popu, awangardy i ambientu. https://www.instagram.com/ale_hophop Aunty Rayzor (UGA) Nigeryjska piosenkarka afro-hiphopowa i autorka tekstów z Lagos, która zyskała uznanie jako jedno z największych talentów afrykańskiej sceny rapowej. Publikuje muzykę w wytwórni Hakuna Kulala i występuje na Nyege Nyege Festival. Jest wszechstronną artystką, śpiewającą w języku Yoruba oraz angielskim. Jej muzyka to mieszanka trapu, R&B, hip-hopu, popu, grime’u, tanecznych baile’ów, często przypominających wędrujące syntezatorowe melodie i mocno swingujące bity późnego brytyjskiego garażu i wczesnego grime’u, podkręcone do 160 bpm. https://www.instagram.com/auntyrayzor https://hakunakulala.bandcamp.com/album/viral-wreckage Authentically Plastic (UG) DJ, producentka i artystka z Kampali w Ugandzie. Muzyka Authentically Plastic jest mocno zaangażowana politycznie. W swoich setach Authentically Plastic miesza ze sobą Gqom, Noise i Techno, wykorzystując je jako bazę do odkrywania nowych dźwięków. Jej muzyka inspirowana jest rytmami północnej Ugandy (gatunek elektroniki określany jako acholi), wczesnymi eksperymentami acid/industrial i afro-futuryzmem. https://linktr.ee/authenticallyplastic BIG|BRAVE (CA) BIG|BRAVE łączy elementy tradycyjnych technik folkowych z nowoczesną dekonstrukcją muzyki gitarowej. Wyróżniając się unikalnem składem instrumentalnym — dwoma gitarami i perkusją, bez użycia basu — ich muzyka muzyka opisywana jest jako “masywny minimalizm”, gdzie gain, feedback i amplituda są kluczowymi elementami. Inspiracje czerpią z zespołów takich jak Swans, Fire! Orchestra, Godspeed You! Black Emperor oraz z twórczości H. M. Góreckiego i Arvo Pärta. https://linktr.ee/bigbrave Ciśnienie (PL) Katowicki zespół powstał w jednym celu: tworzyć najbardziej wstrząsające i intensywne muzyczne kulminacje. Stylistycznie, Ciśnienie łączy post-rock, muzykę orkiestrową i transowy jazz. Saksofon, skrzypce i klawisze w połączeniu z przesterowanym basem i frenetyczną perkusją tworzą wyjątkowo barwne i zróżnicowane brzmienia – od improwizowanego, psychodelicznego ambientu, przez klasyczne harmonie, po napędzane rytmem ściany dźwięku. https://cisnienie.bandcamp.com https://www.facebook.com/Cisnienieband DEAFKIDS (BR) Kolejna awangardowa punkowa ekipa, której brzmienie niełatwo poddaje się definicji. Jednak trudno nie wpadać w definicyjny frazes, kiedy brazylijskie trio eksperymentując z formą łączy: surowość punka, sekwencyjność metalu, hipnotyczny wokal z transowymi polirytmiami, czy pulsacyjne i niepokojące dźwięki elektroniczne. Muzyka DEAFKIDS czerpie z bogatej tradycji międzykulturowego społeczeństwa brazylijskiego, zarówno w wymiarze muzycznym, jak i politycznym. Warstwa perkusyjna zespołu podlega wpływom takich gatunków jak Samba, Lundu, Frevo, Pagode, Forró, Baião czy Carimbó. https://deafkidspunx.bandcamp.com https://www.instagram.com/deaf_kids Elvin Brandhi (GB) & Sara Persico (IT) Elvin Brandhi, artystka pochodząca z Walii i Sara Persico, artystka z Neapolu mieszkająca w Berlinie razem tworzą elektryzujący duet, koncentrując się przede wszystkim na warstwach wokalnych. Ich muzyka to połączenie zdekonstruowanych beatów, eksperymentalnych wokali i zniekształconych rytmów. FOQL (PL) FOQL to Justyna Banaszczyk – twórczyni działająca w dziedzinie eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Autorka słuchowisk, muzyki teatralnej i muzyki do gier. Jej kompozycje rezonują z takimi gatunkami jak IDM, industrialu, ambientu i leftfield, ale najważniejszymi elementami są rytmiczna i dźwiękowa pomysłowość oraz nieustanne eksperymentowanie. Czasami sięga po gramofony i czterościeżkowe magnetofony, aby tworzyć kolaże dźwiękowe pod pseudonimem Głupiec. Współprowadzi Pointless Geometry, wytwórnię wydającą eksperymentalną muzykę elektroniczną z Polski. Jest absolwentką Platformy SHAPE, międzynarodowej instytucji promującej wybranych artystów z Europy. Współzałożycielka Radia Kapitał – pierwszego radia społecznościowego w Polsce. Obecnie mieszka w Łodzi. https://foql.bandcamp.com Wydarzenie współorganizowane z Festiwalem Warszawska Jesień. H31R (US) H31R (wymawiane po angielsku heir/air) to eksperymentalny duet hip-hopowy, w którego skład wchodzą producentka JWords z New Jersey oraz wokalistka maassai z Brooklynu. Połączenie stylów tych dwóch artystek tworzy spójne doświadczenie dźwiękowe, inspirowane futurystycznym rapem, zimną elektroniką, synkopowymi rytmami, echem techno z Detroit czy psychodelicznym soulem. https://www.instagram.com/_h31r Keiji Haino (JP) Urodziny w 1952 roku w Chiba w Japonii czarnoksiężnik muzycznej awangardy, posiada sławę o niemal legendarnym charakterze. Tworzy na przemian projekty solowe i zespołowe, łącząc rock, noise, muzykę improwizowaną i drone. Spektrum artystycznej ekspresji Japończyka jest wyjątkowo rozległe: od prostego bluesa, przez równie ostre, co szeptane formy wokalne, noizowe podkłady po muzykę inspirowaną średniowieczną muzykę europejską; cierniste i wyraźne figury gitarowe, powtarzają się i rozciągają niczym w transie, przecinając posępne motywy i nadmiar koncertowego dymu. Występy „krzyczącego Japończyka” są performansami o wizualności silnie nawiązującej do estetyki surrealistycznej. https://www.instagram.com/keijihaino_official http://fushitsusha.com/ Hizbut Jámm (PL) Zespół z Krakowa, prowadzony przez gitarzystę i kompozytora Raphaela Rogińskiego. W skład grupy wchodzą także wokalista i gitarzysta Mamadou Ba, grający na korze Noums Dembele oraz perkusista Paweł Szpura, znany z zespołu Lotto. Hizbut Jámm prezentuje unikalne połączenie afrykańskich wpływów etnicznych z elementami europejskiej psychodelii, jazz-rocka i improwizacji. Jednak muzyka zespołu nie jest prostym naśladownictwem afrykańskich rytmów, lecz współczesną interpretacją, w której można usłyszeć echa zachodnioafrykańskich melodii i skal. Kompozytorem wszystkich utworów jest Rogiński, natomiast teksty w języku wolof i francuskim napisał Mamadou Ba. https://www.facebook.com/p/Hizbut-J%C3%A1mm-100063615006781 Piotr Kurek (PL) Warszawski muzyk, multiinstrumentalista i kompozytor, którego twórczość obejmuje zarówno solowe projekty, jak i liczne kolaboracje. Znany z niezwykłej rozpiętości muzycznego stylu i artystycznych upodobań, artysta zaczął swoją muzyczną podróż w Lublinie, grając na wielu instrumentach i eksplorując gatunki muzyczne od garage rocka po gabber. Jego twórczość charakteryzuje się różnorodnością – od egzotycznych pejzaży dźwiękowych po minimalistyczne kompozycje. https://www.instagram.com/piotrkurek99/reels/?locale=pl&hl=am-et LOUFR (PL) Solowy projekt polskiego kompozytora Piotra Bednarczyka. Jego twórczość koncentruje się na intermedialnej muzyce kameralnej i elektronicznej. W swoich działaniach dźwiękowych eksploruje przestrzenie sound designu za pomocą którego poszukuje brzmień i struktur charakteryzujących się subiektywnym silnym fizycznym i emocjonalnym oddziaływaniem.Treści pozamuzyczne przewijające się kompozycjach oscylują wokół globalnych zmian nieuchronnie prowadzących do załamania świata. https://pointless-geometry.bandcamp.com/album/loufr-fears Wydarzenie współorganizowane z Festiwalem Warszawska Jesień. Lumpeks (PL) Francusko-polski kwartet, który zyskał uznanie za swobodne, odważne i pełne wyobraźni interpretacje tradycyjnych melodii, które czerpią z bogatej tradycji muzyki wiejskiej centralnej Polski. https://www.facebook.com/p/Lumpeks-100063646539320 https://www.sebastienbeliah.com/lumpeks?fbclid=IwY2xjawEXBjhleHRuA2FlbQIxMAABHbfK8T3ro73EaBc5F3cK2fNG_xXdI_ZHMdb1t3FFF96q6lwfa6PSGdMnMA_aem_pyzBAMsejU8zOgkkD_EvQA Mabe Fratti (GT/MX) Artystka solowa pochodząca z Gwatemali, obecnie rezydująca w Meksyku. Klasycznie wykształcona wiolonczelistka, zyskała uznanie dzięki unikalnemu stylowi, który łączy elementy eksperymentalnej elektroniki, popu i jazzu. Jej muzyka czerpie inspiracje z różnorodnych źródeł, w tym z twórczości Györgya Ligetiego i Jacqueline du Pré. https://www.instagram.com/mabefs https://www.moma.org/calendar/events/9809 MoE (NOR) + Ikuro Takahashi (JP) Połączenie norweskiego duetu rockowego z legendarnym perkusistą sceny psychodelicznej Ikuro Takahashim. MoE eksploruje granice freejazzu, będąc jednym z najbardziej awangardowych zespołów DIY w Europie. Ikuro Takahashi, urodzony w 1957 roku, jest jednym z najbardziej znanych perkusistów na japońskiej scenie psychodelicznej i eksperymentalnej. Pauline Marx (FR) Pauline Marx to francuska artystka eksperymentalna, która używa własnego głosu i elektronicznych przetworników w muzyce i performance’u jako elementu scenicznego show. https://www.instagram.com/le_diable_degoutant PLF (INT) Wyjątkowe trio, które tworzą perkusista Lukas König, twórca instrumentów i dźwiękowy eksperymentator Peter Kutin oraz wokalistka Elvin Brandhi, znana również jako Fridge. Zespół powstał w wyniku ich współpracy, której początki sięgają kilku lat wstecz. PLF zadebiutował albumem “EPDEMO” wydanym przez brytyjską wytwórnię Opal Tapes, a ich kolejny album “ParziFoooooooooooL” ukazał się nakładem wiedeńskiej platformy Ventil-records. https://plfplf.bandcamp.com/album/parzifoooooooooool https://www.kutin.xyz/p-l-f PÖ (FR/GHANA) Francusko-ghańska artystk, która jest aktorką, producentką muzyczną, wokalistką oraz DJ-ką, od lat związana z ekipą Nyege Nyege i Hakuna Kulala — labeli znanych z promocji afrykańskich artystów oraz klubowych eksploracji wschodnioafrykańskiego i kongijskiego elektronicznego podziemia. Artystka nawiązuje do wielu afrykańskich tradycji wokalnych, z gardłowym, surowym głosem jako dominującym elementem wykonania. Komponuje pejzaże dźwiękowe głównie za pomocą głosu, zestawiając post-punkowe brzmienia z szybkim rapem, metalicznym industrialem czy przesterowanym basem. Istotnym punktem odniesienia w jej twórczości jest zarówno zachodnioafrykański pop i śpiew, jak i DIY noise oraz eksperymentalna elektronika. https://hakunakulala.bandcamp.com/album/cociage Pouya Ehsaei (IR) Muzyk, projektant dźwięku, producent, kurator i promotor pochodzący z Iranu, obecnie mieszkający w Londynie. Pouya rozpoczął swoją karierę muzyczną w podziemnej scenie swojego rodzinnego miasta, Teheranu. Od tego czasu występował w renomowanych miejscach, takich jak Royal Albert Hall, Barbican Centre, Southbank Centre oraz Royal Academy of Arts, a także na wielu festiwalach, w tym Montreux Jazz Festival, Womex, Womad, Fusion, Shambala i Linecheck. Wydał dwa solowe albumy: “There” (2014) i “RocRast” (2020). Pouya jest liderem zespołu Ariwo oraz twórcą klubu muzyki elektronicznej i na żywo, Parasang. Z zespołem Ariwo nagrał i wyprodukował dwa albumy studyjne: “Ariwo” (2017) i “Quasi” (2019). https://www.pouyaehsaei.com https://www.instagram.com/pouyaehsaei Wystąpi w ramach projektu IRANIAN ELECTRONIC UNDERGROUND. GIRIH: IRANIAN SOUND ARTISTS VOLUME I Rey Sapienz (CD) Pochodzi z Nord Kivu w Demokratycznej Republice Konga, gdzie już jako dziecko zaczął rapować i występować przy kongijskiej muzyce soukous. Obecnie jest rezydentem i producentem w siedzibie Nyege Nyege w Ugandzie, a także menedżerem tego labelu. Rey Sapienz rozwinął unikalne podejście do popularnych kongijskich stylów tanecznych soukous i kalindula, łącząc je z mrocznym, napędzającym techno, żywymi rytmami dancehall i syntezatorami, tworząc unikalny gatunek, który nazywa “Congo techno”. Rapując psychodeliczne wokale na tle mrocznych beatów, stał się jedną z gwiazd sceny muzycznej. https://www.instagram.com/rey_sapienz Rojin Sharafi (IR) Artystka dźwiękowa i kompozytorka, specjalizująca się w muzyce akustycznej, elektroakustycznej i elektronicznej. Czerpie inspiracje z różnorodnych stylów muzycznych, takich jak noise, folk, ambient, metal oraz muzyka współczesna. Jej najnowszy album “Urns Waiting To Be Fed”, wydany przez wytwórnie Zabte Sote i Opal Tapes, został entuzjastycznie oceniony przez The Quietus jako „zaskakujący” i „jedna z najbardziej ekstrawaganckich i oryginalnych godzin muzyki”. Obecnie kontynuuje studia magisterskie z inżynierii dźwięku i kompozycji na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, gdzie koncentruje się na badaniach nad cyfrowymi wykonaniami muzyki. ROJIN SHARAFI Wystąpi w ramach projektu IRANIAN ELECTRONIC UNDERGROUND. GIRIH: IRANIAN SOUND ARTISTS VOLUME I Rafał Ryterski (PL) Kompozytor, aktywista, artysta interdyscyplinarny, kurator. Urodzony w 1992 roku w Gdyni. Synteza różnych gatunków muzycznych jest cechą charakterystyczną jego twórczości, a sam Ryterski nazywa tą praktykę genrebendingiem. W ciągu ostatnich paru lat artysta ten także chętnie wykracza poza konwencję samej muzyki, tworząc dzieła interdyscyplinarne na pograniczu performansu oraz teatru. Jego sztuka tematycznie oscyluje wokół pojęcia tożsamości, fenomenów kulturowych charakterystycznych dla społeczności LGBTQ+ oraz obnażaniu mechanizmów przemocowych. Muzykę Ryterskiego można usłyszeć zarówno w przestrzeniach sal koncertowych jak i klubach – do tej pory wydał 2 albumy (Teras are the Diamonds of the Soul, label BAS, 2021 oraz Gaymers’ Cheatsheet, label Pointless Geometry, 2022). Ponadto twórca ten tworzy także muzykę teatralną i współpracował z takimi reżyserami i reżyserkami jak Kuba Kowalski, Marta Górnicka, Agnieszka Jakimiak/Mateusz Atman, Aga Błaszczak, Anna Obszańska, Przemysław Jaszczak. https://www.rafalryterski.com Wydarzenie współorganizowane z Festiwalem Warszawska Jesień. Soheil Shayesteh (IR) Soheil jest kompozytorem audiowizualnym, skrzypkiem i grającym na Kamancheh, mieszkającym w Amsterdamie. Jego zainteresowanie eksplorowaniem dźwięku Kamancheh przy użyciu elektroniki na żywo doprowadziło go do opracowania jednostek przetwarzania dźwięku, które są unikalne dla tego instrumentu. Soheil uważa, że poprzez połączenie obrazu i dźwięku publiczność nie tylko słucha muzyki, ale również obserwuje fizykę dźwięku z artystycznego punktu widzenia. Mózg stara się połączyć to, co widzi, z tym, co słyszy, wchodząc tym samym w nowy wymiar dźwiękowego uniwersum. Jako kompozytor, Soheil zdobył znaczące uznanie za swoją pracę, w tym pierwszą nagrodę na konkursie “Tera de Marez Oyens” za swoją audiowizualną kompozycję “Zha” na Kamancheh, elektronikę na żywo i wizualizacje. http://soheilshayesteh.com/ https://www.youtube.com/channel/UCl2FbvXQjcM_F_FetxMNPdA Wystąpi w ramach projektu IRANIAN ELECTRONIC UNDERGROUND. GIRIH: IRANIAN SOUND ARTISTS VOLUME I Sote (IR) Ata Ebtekar, znany lepiej jako Sote, jest kompozytorem muzyki elektronicznej i artystą dźwięku mieszkającym w Teheranie, Iran. Jego szeroka miłość do bogatych dźwięków i tekstur przejawia się w różnorodnych ścieżkach, takich jak hardcore’owe brzmienia klubowe, współprace łączące tradycyjne instrumenty akustyczne z elektroniką oraz solowe eksperymentalne projekty elektroniczne. Dzięki temu Ebtekar czuje się równie dobrze w salach koncertowych, galeriach sztuki, jak i klubach. W ciągu ostatnich trzech dekad wydawał muzykę nakładem takich wytwórni jak Warp, Sub Rosa, Morphine, Diagonal i Opal Tapes. https://www.instagram.com/ata_ebtekar Wystąpi w ramach projektu IRANIAN ELECTRONIC UNDERGROUND. GIRIH: IRANIAN SOUND ARTISTS VOLUME I Tati au Miel (CA) DJ-ka, producentka, kompozytorka i projektantka, urodzona na Haiti i wychowana w Montrealu. Od 2017 roku zajmuje się sztuką jako freelancerka, tworząc prace w różnych dziedzinach sztuki, w tym eksperymentalne utwory dźwiękowe, rzeźby, tekstylia oraz performanse rytualne. Tworzy muzykę na podstawie własnych wizji, czerpiąc inspiracje od takich artystów jak Moor Mother, Crystallmess, Dreamcrusher, Merzbow, Keiji Haino i Klein. Porusza się w dziedzictwie dźwiękowych ikonoklastów, takich jak Bobby Beethoven i Juliana Huxtable, łamiąc zasady, niszcząc parkiety taneczne i wprawiając publiczność w zachwyt – jednocześnie oddając hołd społecznościom, które stanowią inspirację dla jej twórczości. TEST (BR) Zespół z São Paulo został założony w 2011 roku przez João Kombi (wokal, gitara) i Thiago Barata (perkusja). Muzyka TEST ewoluowała od klasycznego deathgrindu do bardziej eksperymentalnych form metalu, łącząc surowość grindcore’u z elementami punku. Obecnie zespół znany jest ze swojej spontaniczności i otwartości na różnorodne inspiracje, co znajduje odzwierciedlenie w ich wielu nietypowych projektach. https://testgrind.bandcamp.com https://testdeath.com.br https://www.instagram.com/test_death Ugory (PL) Ugory to eklektyczny kolektyw muzyczny z Poznania, który powstał na strychu rodzinnego domu w kujawsko-pomorskiej wsi Smarzykowo. Ugory skupiają się na eksploracji polskiej wsi, jej codziennego życia, zwyczajów oraz patologii, co stanowi główny punkt odniesienia w ich twórczości. Są znani z dynamicznych występów na żywo, często zmieniających skład od tria do oktetu. Ich muzyka łączy elementy różnych gatunków, czerpiąc inspiracje z codziennych doświadczeń oraz osobistych przeżyć członków zespołu. https://ugory.bandcamp.com https://www.instagram.com/ugory666/?hl=pl Dance Modern: projekt wspólny festiwali WARSZAWSKA JESIEŃ i AVANT ART FESTIVAL W programie: Elvin Brandhi i Sara Persico (UK/IT) FOQL (Justyna Banaszczyk) (PL) H31R (US) LOUFR (Piotr Bednarczyk) (PL) RYTERSKI (PL) AUTHENTICALLY PLASTIC (UG) Wydarzeniem tym chcemy pokazać, że na festiwalach muzyki współczesnej czy awangardowej można sięgać po zdobycze kultury rave. Chcemy także pokazać braterstwo-siostrzeństwo dwóch dużych festiwali warszawskich. Bo wierzymy, że we wspólnocie jest siła twórcza, zdolna do współtworzenia kultury i jej komentowania dlatego chcemy was zaprosić do tego procesu. Rafał Ryterski/ główny kurator projektu, Warszawska Jesień Kostas Georgakopulos/ kurator projektu, dyrektor Avant Art Festival Przemysław Kunda/ projekcja dźwięku Przemysław Zych Another Side of Light/ światło https://warszawska-jesien.art.pl/2024/program/program/27-09/dance-modern Camelot: wystawa galerii niczeje Daty: 24-29.09 Miejsce: ul. Freta 39 (Kolektyw Prześwit) Zespół kuratorski: galeria niczeje (Krzyś Bykowski, Iza Roko) CAMELOT – przestrzeń wzniesiona na podstawie średniowiecznych wyobrażeń pełnych magii, legend i rycerskich pojedynków. W ramach 4. wystawy galerii niczeje zapraszamy na CAMELOT, czyli intermedialną wystawę zbiorową poświęconą tematyce średniowiecznej. Wystawa odbędzie w ramach Festiwalu Avant Art w Warszawie i FRINGE WARSAW 2024 Zapraszamy we wtorek 24.09 na oficjalne otwarcie, w sobotę 28.09 odbędą się wydarzenia towarzyszące – koncerty: Rey Sapienz (CG) i Tati au Miel (CA) https://www.instagram.com/galeria_niczeje Inne Koncerty Rock / Metal